پروتئین وی و پروتئین کازئین دو پروتئین شیر هستند که در این مقاله قصد داریم با بررسی ویژگی‌های هر کدام، به تفاوت آن‌ها اشاره کنیم.

در بازار مکمل امروزی با انواع مختلفی از پروئتین مواجه هستیم؛ از برنج و کنف گرفته تا حشرات و گوشت گاو؛ با این وجود، دو نوع پروتئین وی و پروتئین کازئین از گذشته تا کنون در مرکز توجهات قرار گرفته و  همواره استفاده از آن‌ها نسبت به سایر انواع پروتئین بیشتر رواج داشته است؛ با وجود اینکه هر دو پروئین وی و کازئین از شیر تهیه می‌شوند اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. در ادامه این مطلب از مجله ورزشی علم بدن علاوه‌ بر این تفاوت‌ها، به شباهت‌های پروتئین وی و کازئین و همچنین فواید و تاثیر آن‌ها بر سلامت اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

پروتئین وی و کازئین از کجا می‌آیند؟

همانطور که عنوان شد،  کازئین و پروتئین وی دو نوع پروتئین موجود در شیر گاو هستند که به ترتیب 80 درصد و 20 درصد از پروتئین کل شیر را تشکیل می‌دهند. [۱]

به دلیل اینکه تمامی اسیدهای آمینه ضروری که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند در پروتئین وی و کازئین یافت می‌شود، از این دو نوع پروتئین به عنوان پروتئین‌های با کیفیت یاد می‌شود. علاوه بر این، وی و کازئین به راحتی هضم و جذب می‌شوند.  [۲]

کازئین و پروتئین وی هردو محصولات جانبی تولید پنیر به حساب می‌آیند؛ در مراحل تولید پنیر، آنزیم‌ یا اسیدهای خاصی به شیر گرم شده اضافه می‌شود که سبب انعقاد کازئین موجود در شیر یا تغییر حالت آن به جامد و جدا شدن از بافت مایع می‌شود. این بافت مایع پروتئین وی است که پس از به دست آمدن، شسته و خشک شده و با در آمدن به شکل پودر، به عنوان مکمل‌ غذایی بسته‌بندی می‌شود.

کازئین‌های انعقاد شده نیز پس از شسته شدن و خشک شدن قابل تبدیل به مکمل‌های غذایی یا سایر محصولات لبنی مثل کوتاژ هستند.

 

خلاصه این بخش

کازئین و پروتئین وی هر دو جزو پروتئین‌های لبنی و محصولات جانبی تولید پنیر هستند. این دو نوع پروتئین در دسته پروتئین‌های با کیفیت قرار می‌گیرند.

 

جذب پروتئین کازئین دیرتر طول خواهد کشید

یکی از تفاوت‌های قابل توجه بین کازئین و پروتئین وی به سرعت جذب آن‌ها توسط بدن برمی‌گردد. بدن انسان پروتئین را به  مولکول‌های کوچک بسیاری به نام آمینو اسیدها تجزیه می‌کند که در جریان پیدا کرده و سپس جذب ارگان‌ها خواهد شد.

سطح این آمینواسیدها پس از مصرف کازئین به مدت چهار تا پنج ساعت و پس از مصرف پروتئین وی تا 90 دقیقه در خون بالا می‌مانند [۳]

دلیل این مسئله به تفاوت سرعت هضم پروتئین وی و کازئین بر می‌گردد.

همانند مراحل تولید پنیر ، کازئین پس از قرار گرفتن در معرض اسیدهای معده  شکل انعقاد شده و دلمه به خودمی‌گیرد که این دلمه‌ها روند هضم و جذب آن در بدن را طولانی‌تر خواهد کرد.

بنابراین، پروتئین کازئین با فراهم کردن اسیدهای به شکلی آهسته و مداوم گزینه ایده‌ عالی برای مصرف پیش از شرایط روزه داره و همچنین قبل از خواب به حساب می‌آید [۴، ۵، ۶]

از طرف دیگر، از آنجا که بدن شما پروتئین وی را خیلی زود هضم و جذب می‌کند باعث می‌شود که ذخیره مناسبی برای افراد ورزشکار باشد، زیرا می‌تواند سریعا باعث شروع ترمیم و بازسازی عضلات شود[۷، ۸، ۹].

خلاصه این بخش

پروتئین کازئین به آرامی هضم می‌شود در حالی که هضم پروتئین وی سریع ‌تر است و همین تفاوت در جذب باعث می‌شود که پروتئین کازئین برای قبل از خواب و پروتئین وی برای تمرینات و ورزش کردن ایده آل باشند.

پروتئین وی نسبت به کازئین بیشتر عضله سازی کمک می‌کند

پروتئین وی نه فقط به دلیل سرعت بیشتر گزینه مناسب‌تری برای تمرینات مقاومتی به حساب می‌آید بلکه اسیدهای آمینه شاخه دار بیشتری را  نیز شامل می‌شود.

پروتئین وی بیشتر حاوی آمینو اسیدهای شاخه‌ای (BCAA) لوسین، ایزولوسین و والین است در حالی که کازئین مقدار بیشتری از اسیدهای آمینه هیستیدین، متیونین و فنیل آلانین را شامل می‌شود[۳].

با وجود اینکه تمام آمینو اسیدهای ضروری برای عضله سازی مهم هستند اما لوسین آن امینواسیدی است که این فرآیند را شروع می‌کند. [۱۰].

پروتئین وی به دلیل داشتن مقدار لوسین بیشتر نسبت به کازئین، سنتز پروتئین عضله (فرایند رشد عضلات) را بیشتر تحریک می‌کندبویژه هنگامی که قبل یا بعد از تمرین مصرف شود [۱۱، ۱۲، ۱۳].

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این تحریک در سنتز پروتئین عضله منجر به رشد بیشتر عضلات در  طولانی مدت می‌شود یا خیر!

خلاصه این بخش

اسید‌های آمینه پروتئین وی ممکن است روند ساخت عضله را بیش از کازئین تحریک کند.

مزایای متفاوت پروتئین وی و کازئین برای بدن

کازئین و پروتئین وی حاوی پپتیدهای زیست فعال متفاوتی‌اند که این ترکیبات برای بدن بسیار مفید می‌باشند [۱۴].

پروتئین کازئین

کازئین حاوی چندین پپتید زیست فعال است که برای سیستم ایمنی و هضم بدن مفید هستند[۱۵، ۱۶].

برخی از پپتیدهای فعال زیستی موجود در کازئین نیز با کاهش فشار خون و کاهش تشکیل لخته‌های خون برای قلب مفید خواهند بود [۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰].

پروتئین وی

پروتئین وی حاوی تعدادی پروتئین فعال به نام ایمونوگلوبولین است که سیستم ایمنی بدن  را تقویت می‌کند [۲۱].

ایمونوگلوبولین‌های موجود در پروتئین وی دارای خواص ضد میکروبی هستند که باعث از بین رفتن یا کاهش رشد میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. [۲۲، ۲۳].

همچنین مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی  نشان داده است که پروتئین Whey اثرات آنتی اکسیدانی داشته و از رشد تومورها و سرطان جلوگیری می‌کنند[۲۴، ۲۵، ۲۶].

  خلاصه این بخش

کازئین و پروتئین وی حاوی ترکیبات زیست فعال متفاوتی بوده که از طرق مختلفی برای سلامتی مفید هستند.

تفاوت ترکیبات پروتئین وی با کازئین

علیرغم اجزای مختلف فعال زیستی پروتئین وی و کازئین، بین داده‌های تغذیه‌ای آنها کمی تفاوت وجود دارد.

 هر پیمانه استاندارد (31 گرم یا 1.1 اونس) از پروتئین وی حاوی مواد زیر است [۲۷]:

کالری: 110

چربی: 1 گرم

کربوهیدرات ها: 2 گرم

پروتئین: 24 گرم

آهن: 0٪ میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)

کلسیم: 8٪ از RDI

 و هر پیمانه استاندارد (34 گرم یا 1.2 اونس) از پروتئین کازئین حاوی  مواد زیر می‌باشد [۲۸]:

کالری: 120

چربی: 1 گرم

کربوهیدرات: 4 گرم

پروتئین: 24 گرم

آهن: 4٪ از RDI

کلسیم: 50٪ از RDI

به خاطر داشته باشید که بسته به محصول خاصی که خریداری می‌کنید، این مقادیر تغذیه‌ای ممکن است متفاوت باشد‌، بنابراین حتماً برچسب‌ تغذیه‌ای هر محصول را با دقت بخوانید.

علاوه بر این، عوامل دیگری را نیز باید در نظر  گرفت:

پودر پروتئین کازئین به طور کلی گرانتر از پروتئین وی است.

پودر پروتئین وی بهتر از کازئین حل شود.

پودر پروتئین وی اغلب از قوام و طعم بهتری نسبت به کازئین برخوردار است.

نحوه استفاده

امکان مخلوط کردن هر دو پروتئین وی و کازئین با آب، شیر یا هر مایه دیگری وجود دارد. بهتر است همیشه ابتدا مایع  و به دنبال آن یک پیمانه پروتئین اضافه کنید چراکه این کار از چسپیدن پروتئین به کف ظرف جلوگیری می‌کند.

چکیده این بخش

کازئین و پروتئین وی  هرکدام مزایای منحصر به فردی دارند. هنگام تصمیم گیری ممکن است بخواهید هزینه، ترکیب و طعم را نیز در نظر بگیرید؛ به علاوه  امکان ترکیبشان با هم  نیز وجود دارد.

نقش پروتئین در بدن

پروتئین نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کند و همین امر باعث می‌شود که مصرف آن برای سلامتی فوق العاده حیاتی باشد. از مهم‌ترین فواید پروتئین برای سلامتی می‌توان به موارد اشاره کرد [۲۹]:

 آنزیم‌ها: پروتئین‌هایی که واکنش‌های شیمیایی را در بدن شما انجام می‌دهند.

آنتی بادی‌ها: این مواد ذرات خارجی مانند ویروس‌ها را برای مقابله با عفونت از بین می‌برند.

پیام رسان ها: بسیاری از پروتئین‌ها هورمون‌هایی هستند که پیام‌های سلول را هماهنگ می‌کنند.

ساختاری: این‌ها فرم و پشتیبانی از پوست، استخوان‌ها و تاندون‌ها را ایجاد می‌کنند.

حمل و نقل و ذخیره سازی: این پروتئین‌ها موادی از جمله هورمون‌ها ، داروها و آنزیم‌ها را در بدن منتقل می‌کنند.

فراتر از عملکردهای اساسی تغذیه ای در بدن، پروتئین مزایای دیگری نیز دارد از جمله:

کاهش چربی: پروتئین با کاهش اشتها و تقویت متابولیسم به کاهش چربی کمک می‌کند [۳۰، ۳۱، ۳۲].

کنترل قند خون: پروتئین، اگر به جای کربوهیدرات مصرف شود، می‌تواند کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد[۳۳، ۳۴].

فشار خون: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند، صرف نظر از منبع آن، فشار خون پایینتری دارند [۳۵، ۳۶، ۳۷].

به طور کلی، این مزایا با مصرف بیشتر پروتئین همراه است، نه صرفا با مصرف  کازئین یا پروتئین وی.

  

خلاصه این بخش
پروتئین با عملکرد در نقش آنزیم‌ و آنتی بادی‌ها و همچنین تنظیم قندخون و فشارخون در بدن شما نقش حیاتی دارد.

کلام آخر

کازئین و پروتئین وی هر دو از شیر بدست می‌آیند.این دو نوع پروتئین در مدت زمان هضم متفاوت هستند – کازئین به آرامی هضم می‌شود  و به همین دلیل بهترین زمان مصرفش قبل از خواب می‌باشد در حالی که پروتئین وی به سرعت هضم شده  و برای تمرینات و رشد عضلات مناسب است.

در حالی که کازئین و پروتنئین وی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما هر کدام نقش مهمی در بدن داشته و فواید بی شماری را برای سلامتی شما فراهم می‌کنند.هر دو حاوی ترکیبات فعال زیستی متفاوتی هستند که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و در کنار آن مزایای دیگری نیز داشته باشند.

انتخاب یکی از آن‌ها  لزوماً نتیجه بهتری در  ورزش یا تاثیر چشم‌گیری در بهبود سلامتی ندارد، بنابراین گزینه مناسب خود را انتخاب کنید یا مکملی که مخلوطی حاوی هر دو شامد می‌شود خریداری کنید.

مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که مجموع دریافت پروتئین روزانه شما، بیشترین اهمیت را دارد.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. می‌توانید سوالات خود در زمینه علم بدنسازی را با در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا با ارائه مقالات معتبر علمی به آن‌ها پاسخ دهیم.

همچنین بخوانید:  بهترین زمان مصرف کراتین

1 نظر

  • Cuttlas, 1400/12/06 @ 21:44 پاسخ

    بسیار مفید بود ، تشکر بابت مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.