در این مطلب به رابطه فعالیت جنسی و عضله سازی پرداخته شده و تاثیر فعالیت جنسی بر روی رشد عضلات بررسی گردیده است.

بسیاری از ورزشکارها به ویژه بدنسازان بر این باور هستند که فعالیت‌های جنسی می‌تواند بر روی عملکرد ورزشی و به ویژه رشد عضلات آن ها تاثیر منفی داشته باشد. اما آیا حق با این افراد است؟ آیا واقعا فعالیت جنسی چیزی است که بتواند برای رشد عضلات شما مضر باشد؟ درحالی که به وضوح می‌توان حس کرد که رابطه‌ای بین فعالیت جنسی و ساختن عضله وجود دارد، اما مهم است درک کنیم که این رابطه دقیقا چیست. در ادامه این مطلب از مجله ورزشی اکتین همراه ما باشید تا به برخی از فاکتورهای مهم در رابطه با تاثیرات فعالیت جنسی بر رشد عضلات اشاره کنیم.

تاثیر فعالیت جنسی بر روی رشد عضلات

یکی از بزرگترین رابطه‌ها بین فعالیت جنسی و رشد عضلات وضعیت زینک (روی) بدن خواهد بود. زمانی که یک مرد به ارگاسم می رسد، زینک در اسپرم‌های وی آزاد می‌شود. زینک یکی از موادی است که برای رشد مناسب اسپرم ضروری بوده و زمانی که سطح آن در بدن کاهش پیدا کند می تواند ناباروری را در پی داشته باشد.

اما زینک یک نقش کلیدی نیز در رشد عضلات بازی کرده و رابطه نزدیکی با سطح تستوسترون بدن دارد؛ زینک کم‌تر یعنی سطح تستوسترن کم‌تر. پس زمانی که سطح زینک بدن کم باشد تمایل کم تری به رابطه جنسی وجود داشته و همچنین افزایش توده عضلانی سخت‌تر است.

همچنین بخوانید:  ارتباط تمرین کردن با هایپرتروفی عضلانی چیست؟

بنابراین اگر به صورت دائم سطح زینک بدن بوسیله ارگاسم کاهش پیدا کند و این مقدار از دست رفته از طریق رژیم غذایی جبران نشود به احتمال زیاد در فرایند رشد عضلات دچار مشکل خواهید شد.

پس اگر می‌خواهید که در زندگی جنسی شما تداخل ایجاد نشده و به بهترین شکل روند رشد عضلات خود را ادامه دهید، غذاهایی مانند گردو، جگر و جوانه گندم که منابع خوبی از زینک هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تاثیر فعالیت جنسی بر قدرت

وقتی بحث از تاثیر فعالیت جنسی در بدنسازی می شود باید به رابطه آن با سطوح قدرت نیز اشاره کنیم. همانطور که احتمالا می‌دانید، بلافاصله بعد از رابطه جنسی یک حس آرامش به خیلی‌ از افراد دست می‌دهد که در اکثر مواقع به خواب رفتن آن‌ها را در پی دارد.

دلیل این مسئله ترشح میزان بالایی از هورمون اکسیتوسین در بدن است که می‌‌تواند باعث شود فرد احساس کند بعد از فعالیت جنسی ضعیف تر شده است. با اینکه حس آرامش برای مدت زمان زیادی با فرد همراه نخواهد بود و سطح هورمونی بدن بعد گذشت زمان کوتاهی به حالت عادی بر می‌گردد، ولی بهتر است که در نزدیکی جلسه تمرین خود از فعالیت جنسی پرهیز کنید.

تاثیر فعالیت جنسی بر سطح کلی تستوسترون بدن

علیرغم مشکل زینک و تاثیر آن بر روی تستوسترون، یک رابطه دیگر بین رابطه جنسی و بدنسازی که باید حتما در نظر گرفته شود تاثیر فعالیت جنسی بر روی تستوسترون و تمایل جنسی است. در اکثر مرد‌ها، هرچه فعالیت جنسی منظم، بیشتر صورت گیرد تمایل جنسی نیز افزایش می‌یابد. اما اگر به هر دلیلی یک وقفه طولانی در فعالیت جنسی این افراد صورت بگیرد، تمایل جنسی در ابتدا افزایش یافته و به مرور کاهش پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید:  ۱۲ نشانه از سطوح پایین تستوسترون

مطالعات همچنین نشان داده‌اند این سطح بالا تستوسترون بدن است که تمایل جنسی افراد را افزایش می‌دهد. بنابراین داشتن یک رابطه جنسی منظم می‌تواند بر روی افزایش سطوح تستوسترون شما تاثیر گذاشته و باعث رشد بهتر عضلاتتان شود.

تاثیر فعالیت جنسی بر تمرکز

آخرین تاثیر فعالیت جنسی بر بدنسازی و رشد عضلات به سطح تمرکز مربوط می شود. برای دسترسی به هدف بهینه، متمرکز ماندن در داخل باشگاه و خارج از آن بسیار مهم است. اگر شما خود را بیش از اندازه در زندگی جنسی خود درگیر کنید این مسئله می‌تواند موجب افزایش اولویت آن نسبت به جلسات تمرین شما شود. البته بسیاری از افراد می توانند تناسب را در زندگی جنسی و ورزشی خود ایجاد کنند اما اگر احساس می‌کنید که کنترل وضعیت از دست شما خارج شده است بهتر است فکری به حال خود کنید.

 آنچه باید از این مطلب به یاد بماند

فعالیت جنسی می‌تواند باعث کاهش زینک و در نتیجه سطح تستوسترون بدن شود اما با جایگزینی این ماده غذایی در رژیم غذایی مشکلی برای شما به وجود نمی‌آید. به طور کلی داشتن رابطه جنسی منظم سبب افزایش سطح تستوسترون شده اما به دلیل کاهش سطوح تستوسترون و همچنین ترشح هورمون اکسیتوسین به صورت موقت بعد از رابطه جنسی، توصیه می‌شود که بلافاصله پیش از جلسه تمرین خود از فعالیت جنسی بپرهیزید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.