کم‌تر پیش می‌آید که اهل ورزش بدنسازی و یا هر ورزش مقاومتی دیگری باشید و اسم داروی سارم به گوش شما نخورده باشد. در حقیقت، امروزه بحث سارم‌ها بسیار داغ بوده و با اینکه خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که سارم چیست، اما از آن دفاع یا بر علیه آن صحبت می‌کنند. به همین بهانه، در ادامه این مطلب از مجله ورزشی اکتین قصد داریم که بررسی کنیم سارم چیست، تفاوت آن با استروئید چیست و چه عوارض یا مزایایی دارد.

سارم چیست؟

تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده آندروژن که به انگلیسی به آن‌ها Selective androgen receptor modulators گفته می‌شود و به اختصار SARMs خوانده می‌شود، داروهایی مشابه استروئید‌ها هستند که به گیرنده‌های آندروژنی متصل شده و با تغییرات DNA موجب تسریع روند رشد عضلات خواهند شد. البته، بزرگترین تفاوت سارم با استروئید در چگونگی تاثیر آن‌ها بر سایر ارگان‌ها و عملکردهای بدن است.

استروئید‌ها به نوعی یک شمشیر دو به حساب می‌آیند، علیرغم اینکه این داروها می‌توانند رشت عضلات را تحریک کنند، اما ممکن است که سلامت سایر ارگان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در برخی عملکردهای بدن اخلال ایجاد کنند. مشکلات پروستات، ریزش مو، آکنه و حتی افزایش شانس ابتلا به سرطان از جمله عوارض استروئید‌ها هستند.

اینطور گفته می‌شود که سارم‌ها تنها بافت هدف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مثل استروئید‌ها عوارض ندارند. بنابراین، براساس ادعا مدافعان سارم‌ها، مصرف این داروها تنها با تحریک رشد عضلات در ورزشکاران همراه خواهد بود و هیچ عوارضی را به همراه نخواهد داشت.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره‌ی ژنیکوماستی در بدنسازی

سارم‌ها همچنین به شکل قرص در دسترس هستند و نیاز به تزریق آن‌ها نیست که این مورد نیز به عقیده خیلی‌ها یک مزیت سارم نسبت به استروئید به حساب می‌آید.

با این وجود، هیچ مطالعه انسانی بر روی سارم‌ها انجام نشده و هیچ گزارشی از نتیجه‌ مصرف آن‌ها توسط انسان در دسترس نیست. بنابراین، به هیچ عنوان نمی‌توان تنها به این ادعا‌ها اطمینان کرد و گفت که مصرف سارم با هیچ عوارضی همراه نخواهد بود.

عوارض جانبی سارم

همانطور که عنوان شد، هیچ مطالعه انسانی از سارم وجود ندارد و به همین دلیل، اطلاعاتی از عوارض جانبی سارم نیز در دسترس نیست. همین مسئله، باعث شده است که برخی افراد سود جو (که احتمالا قصد فروش سارم تقلبی را دارند زیرا دسترسی به آن بسیار دشوار است) مدعی شوند سارم هیچ عوارض جانبی ندارد.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نیز سارم را تایید نکرده و هشدار داده است که مصرف این نو داروها ممکن است با عوارضی مثل سکته یا حتی مرگ همراه باشد.

داروهایی که در دسته سارم قرار می‌گیرند

داروهای زیادی در حال حاضر به شکل غیرقانونی تحت عنوان سارم بازاریابی شده و به فروش می‌رسند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Ostarine (Enobosarm, MK2866, S22)
  • Andarine (S4)
  • LGD-4033 (Ligandrol)
  • LGD-3033
  • TT-701
  • RAD140 (Testolone)
  • S23

دسترسی به این داروها بسیار دشوار بوده و اکثر افرادی که آن‌ها را غیرقانونی بازاریابی می‌کنند دارو تقلبی و چیزی دیگری را به غیر سارم را برای فروش ارائه می‌کنند.

سارم از کجا آمد؟

جالب است بدانید که سارم‌ها به طور اتفاقی ساخته شدند. در اوایل دهه نود میلادی، یک دانشمند به نام پروفسور جیمز تی دالتون در حال کار بر روی درمان سرطان پروستات بود که توانست مولکلول آندارین (Andarine)، اولین سارم، را پیدا کند. این دارو تاثیر کمی در درمان سرطان پروستات از خود نشان داد اما به شدت برای رشد عضلات بدن مفید جلوه پیدا کرد.

همچنین بخوانید:  مصرف انسولین در بدنسازی

چند سال بعد، پروفسور دالتون به سراغ ساخت یک نسخه خالص‌تر از آندارین رفت و که تحت عنوان اوستارین (ostarine) شناخته می‌شود. این سارم نیز در رشد عضلات تاثیرگذار بود اما بازهم هیچ خبری از تسریع روند درمان سرطان پروستات نبود.

کلام آخر

سارم‌ها داروهای تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده آندروژن هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند رشد عضلات را در پی داشته باشد. با این وجود، هیچ مطالعه دقیقی بر روی مصرف این مواد انجام نشده و هیچ اطلاعاتی از درجه تاثیرگذاری و عوارض جانبی آن‌ها در دسترس نیست. دسترسی به سارم بسیار سخت بوده و معمولا افرادی که آن را به صورت غیرقانونی بازاریابی می‌کنند قصد قروش مواد تقلبی را دارد. بنابراین، توصیه می‌شود که به هیچ عنوان به سراغ مصرف سارم‌ها نروید.

امیدواریم این مطلب که در آن سعی کردیم بررسی کنیم سارم چیست مورد توجه شما قرار گرفته باشد. تجربه شما در این باره چیست؟ آیا تا کنون مصرف سارم به شما پیشنهاد شده یا به فکر آن افتاده‌اید؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.