در این مقاله بررسی شده است که آیا مصرف پروتئین زیاد برای بدن ضرر دارد یا خیر و مصرف پروتئین تا چه اندازه ایمن است.

خطرات احتمالی مصرف پروتئین یک بحث داغ و محبوب است. برخی بر این باورند که مصرف زیاد پروتئین میتواند باعث کاهش میزان کلسیم و ابتلا به پوکی استخوان شود و یا حتی می‌گویند که مصرف زیاد پروتئین باعث از بین رفتن کلیه ها می‌شود! در ادامه این مقاله از مجله ورزشی اکتین قصد داریم بررسی کنیم که آیا مدارک علمی و معتبری وجود دارد از باور‌هایی این چنین حمایت کند یا خیر؛ با ما همراه باشید.

آیا مصرف پروتئین زیاد برای بدن مضر است؟

پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده زندگی و هر سلول زنده هستند. پروتئین زنجیره ای از آمینو اسید ها است که مانند مهره هایی چسبیده به یک رشته نخ هستند. میزان پایه توصیه شده روزانه برابر است با ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن شما. البته بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که این مقدار برای حفظ سلامتی و ساختار بدن کافی نیست و همچنین ورزشکاران باید مقدار بیشتری پروتئین نسبت به افراد عادی مصرف کنند.

همانطور که عنوان شد، انتفاد‌ها به مصرف بیش از انداره پروتئین همواره با دو موضوع پوکی استخوان و آسیب به کلیه‌ها مطرح می‌شود:

پروتئین باعث پوکی استخوان نمی‌شود

برخی اعتقاد دارند که مقدار زیاد پروتئین باعث ایجاد پوکی استخوان می‌شود! یک تئوری وجود دارد که می‌گوید پروتئین باعث افزایش میزان اسید در بدن می‌شود و برای خنثی کردن این اسید، بدن نیاز به استفاده از کلسیم موجود در استخوان ها دارد!
در حقیقت مطالعات بسیاری در بازه های طولانی انجام شده که این تئوری را رد میکند. در یک تحقیق ۹ هفته ای که در طی انجام آن فرد به جای کربوهیدرات فقط از پروتئین استفاده کرد نه تنها هیچ علایمی از دفع کلسیم دیده نشد بلکه باعث افزایش میزان هورمونهایی شد که نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارند مانند “فاکتور رشد شبه انسولین”.

مصرف پروتئین و آسیب به کلیه ها

کلیه ها اندامی بسیار مهم در بدن هستند که به فیلتر کردن خون میپردازند. مواد زاید، آب و مواد مغذی اضافی را از خون جدا میکنند و به ادرار تبدیل میکندد. برخی میگویند که کلیه ها باید سخت تر کار کنند تا متابولیت های پروتئین را از بدن شما پاک کنند که باعث ایجاد فشار بر روی آنها می‌شود!
در حقیقت افزایش میزان پروتئین به رژیم غذایی شما باعث افزایش اندکی در میزان کار کلیه ها می‌شود اما به یاد داشته باشید که این افزایش کار بسیار ناچیز است. در حالت عادی کلیه ها فعالیت عظیمی را انجام میدهند و کار اضافه ای که به دلیل مصرف بیشتر پروتئین به آنها تحمیل می‌شود قابل چشم پوشی است.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه نان ازیکیل

⛔ مصرف پروتئین باعث تسریع آسیب رسانی به کلیه فقط در افرادی که از بیماری های مزمن کلیوی رنج میبرند می‌شود، اما در افراد سالم هیچ عوارضی ندارد!

آیا میدانستید که کلیه ها در طول شبانه روز حدود ۱۸۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند؟!
مصرف زیاد پروتئین فواید زیادی دارد مانند: کاهش وزن، افزایش حجم خالص عضلانی و کاهش احتمال چاقی می‌شود. اما به یاد داشته باشید که مقادیر بسیار زیاد پروتئین میتواند ناسالم باشید. اما هنوز این مقدار بسیار زیاد مشخص نیست. در یک تحقیق تعدادی ورزشکار حدود ۳ گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن در طول روز مصرف کردند اما هیچ عوارضی در آنها دیده نشد. حتی مصرف ۴.۴ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در طول روز عوارض جانبی به دنبال نداشت.

آنچه باید از این مطلب به یاد بماند

مصرف پروتئین برای حفظ سلامت بدن ضروری است. مسئله پوکی استخوان به دلیل مصرف بیش از اندازه پروتئین یک تئوری است که هیچ مستندات علمی معتبری از آن حمایت نمی‌کنند. مصرف پروتئین زیاد برای سلامت کلیه‌ها نیز مضر نبوده و تنها افرادی که به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا هستند باید نسبت به مصرف زیاد پروتئین محتاط باشند.

سوالات متداول مربوط به این مطلب

خیر؛ وجود پروتئین در ادرار نوعی بیماری است که اصطلاحا به آن "پروتئینوری" گفته می‌شود.

 

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باش. می‌توانید سوالات خود در زمینه علم بدنسازی را با در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا با ارائه مقالات معتبر علمی به آن‌ها پاسخ دهیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.