پایین بودن سطوح تستوسترون در مردان می‌تواند با مشکلاتی جدی همراه باشد. در این مقاله به 12 نشانه از پایین بودن سطوح تستوسترون اشاره شده است.

تستوسترون یکی از هورمون‌های موجود در بدن انسان بوده که به طور عمده در آقایان و توسط بیضه‌ها تولید می‌شود. این هورمون ظاهر یک مرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در رشد جنسی وی نقشی اساسی دارد و همچنین به عنوان محرکی برای تولید اسپرم و میل جنسی در آقایان شناخته می‌شود. مقدار تولید تستوسترون معمولا با افزایش سن کاهش خواهد یافت. مطابق با گزارش انجمن اورولوژی آمریکا، تقریبا ۲ نفر از هر ۱۰ مرد بالای ۶۰ سال دارای سطوح پایین تستوسترون هستند. این آمار در افرادی که در دهه ۷۰ و ۸۰ زندگی هستند، به حدود ۳ نفر می‌رسد.

آقایان در صورت کاهش بیش‌ از‌ حد سطوح تستوسترون، نشانه‌های مختلفی را تجربه خواهند کرد. سطوح پایین تستوسترون زمانی تشخیص داده می‌شود که مقادیر آن به کمتر از ۳۰۰ نانوگرم در دسی‌لیتر (ng/dL) برسد.

با استناد به سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مقادیر بین ۳۰۰ الی ۱,۰۰۰ ng/dL را می‌توان محدوده طبیعی دانست. با استفاده از انجام آزمایشی خاصی بر روی خون تحت عنوان «تست تستوسترون سرم» می‌توان مقدار آن را در جریان خون مشخص کرد.

کاهش چشمگیر مقدار تستوسترون تولید‌شده در بدن علایم مختلفی به همراه دارد که اغلب نا محسوس هستند. در ادامه با ما در مجله ورزشی اکتین همراه شوید تا با ۱۲ نشانه از سطوح پایین تستوسترون در آقایان آشنا شوید.

12 نشانه از سطوح تستوسترون پایین

اگر هر کدام از موارد زیر را تجربه کردید این احتمال وجود دارد که سطوح تستوسترون شما پایین‌تر از حد نرمال باشد.

کاهش میل جنسی

تستوسترون نقشی کلیدی در میل جنسی مردان بازی می‌کند. ممکن است با افزایش سن، برخی مردان کاهش میل جنسی را تجربه کنند. با این حال، شخصی که سطوح پایینی از تستوسترون را داشته باشد کاهش بسیار شدید‌تری را در میل جنسی تجربه خواهد کرد.

مشکل در نعوظ

تستوسترون نه تنها نقشی اساسی در میل جنسی آقایان ایفا می‌کند، بلکه به رسیدن نعوظ و حفظ آن نیز کمک می‌کند. تستوسترون به تنهایی باعث ایجاد نعوظ نمی‌شود، اما با تحریک گیرنده‌هایی در داخل مغز باعث تولید نیتریک اکسید می‌شود. نیتریک اکسید، مولکولی است که به فعال‌شدن یک سری از واکنش‌های شیمیایی لازم برای رسیدن به نعوظ کمک می‌کند. زمانی که سطوح تستوسترون خیلی پایین باشد، نعوظ لازم قبل از رابطه جنسی یا نعوظ خودجوش (برای مثال، در حین خواب) دچار اختلال می‌شود.

همچنین بخوانید:  مصرف انسولین در بدنسازی

با این حال، تستوسترون یکی از چندین عاملی است که در رسیدن به نعوظ مورد نیاز کمک می‌کند. اما جالب است بدانید که تحقیقات انجام‌شده درباره نقش روش جایگزینی تستوسترون در درمان اختلال نعوظ بی‌نتیجه مانده است.

یک بازبینی انجام‌شده بر روی مطالعاتی که فواید تستوسترون را در مردان مبتلا به اختلال در نعوظ بررسی کرده بودند نشان داد که این روش درمانی باعث ایجاد بهبودی نمی‌شود. در اکثر اوقات، سایر مشکلات سلامتی نقشی کلیدی در عدم دستیابی به نعوظ مناسب بازی می‌کنند. از این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دیابت
  • مشکلات تیروئید
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سیگار‌ کشیدن
  • مصرف الکل
  • افسردگی
  • استرس
  • اضطراب

کاهش حجم مایع منی

تستوسترون نقش مهمی در تولید مایع منی دارد که باعث حرکت بهتر اسپرم‌ها می‌شود. مردانی که سطوح تستوسترون پایینی دارند اغلب متوجه کاهش حجم مایع منی خود می‌شوند.

ریزش مو

تستوسترون بر فعالیت‌های مختلف بدن مانند تولید مو هم تاثیر می‌گذارد. طاسی، بخشی از روند طبیعی افزایش سن در بسیاری از آقایان است. در حالی که یک مولفه ارثی برای طاسی وجود دارد، اما ممکن است مردانی که سطوح تستوسترون پایینی دارند هم دچار ریزش مو در بدن و صورت شوند.

خستگی

مردانی که سطوح پایینی از تستوسترون را دارند اغلب احساس خستگی مفرط و کاهش سطوح انرژی را گزارش داده‌اند. در صورتی که علی‌رغم داشتن خواب زیاد، در اکثر اوقات احساس خستگی داشته یا انگیزه کافی برای انجام تمرینات ورزشی را ندارید احتمالا سطوح تستوسترون بدنتان پایین است.

کاهش توده عضلانی

از آنجایی که تستوسترون نقشی مهم در ساخت عضله بازی می‌کند، مردانی که سطوح تستوسترون بدنشان پایین باشد متوجه کاهش توده عضلانی خواهند شد. مطالعات نشان می‌دهد که تستوسترون بر روی توده عضلانی تاثیر داشته اما لزوما بر قدرت یا فعالیت بدنی تاثیرگذار نیست.

افزایش چربی بدن

سطوح پایین تستوسترون در آقایان می‌تواند باعث افزایش چربی بدن شود. به خصوص، در برخی موارد می‌تواند باعث بروز ژینکوماستی یا بزرگ‌شدن بافت پستان شده که به دلیل عدم توازن در هورمون‌های تستوسترون و استروژن است.

کاهش توده استخوانی

پوکی استخوان، یا کاهش توده استخوانی را اغلب وضعیتی مرتبط با زنان می‌دانند. با این حال، مردانی که سطوح پایین تستوسترون داشته باشند هم در معرض خطر آن قرار دارند. تستوسترون به ساخت و تقویت استخوان کمک می‌کنند. در نتیجه، مردان با سطوح تستوسترون پایین (مخصوصا مردان مسن)، حجم استخوانی کمتری داشته و بیشتر در معرض شکستگی‌ها قرار دارند.

تغییرات در خلق‌و‌خو

ممکن است مردان با سطوح تستوسترون پایین دچار تغییرات در خلق‌و‌خو شوند. از آنجایی که تستوسترون فرآیند‌های فیزیکی بسیاری را در بدن تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بر روی خلق‌و‌خو و ظرفیت روان شناختی هم اثرگذار باشد. تحقیقات نشان می‌دهند مردانی که سطوح پایین تستوسترون دارند بیشتر در معرض افسردگی، تحریک‌پذیری و کاهش تمرکز قرار دارند.

اثرات بر روی حافظه

هم سطوح تستوسترون و هم فعالیت‌های شناختی — مخصوصا حافظه — با بالا رفتن سن کاهش می‌یابند. در نتیجه، پزشکان این فرضیه را مطرح می‌کنند که سطوح پایین‌تر تستوسترون می‌تواند بر روی حافظه اثر بگذارد.

همچنین بخوانید:  8 مکمل برتر برای افزایش تستوسترون بدن

بر طبق یک تحقیق منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، برخی از مطالعات نشان‌دهنده ارتباط میان مصرف مکمل‌های حاوی تستوسترون و بهبود حافظه در مردان با سطوح پایین این هورمون هستند. با این حال، نویسندگان این تحقیق موفق به مشاهده بهبود حافظه در ۴۹۳ مرد حاضر در مطالعه که سطوح پایینی از تستوسترون داشته و به آنها داروی تستوسترون یا دارو نما داده شده بود نشدند.

کاهش اندازه بیضه‌ها

سطوح پایین تستوسترون در بدن می‌تواند در کاهش اندازه بیضه‌ها مشارکت داشته باشد. از آنجایی که بدن به تستوسترون در رشد آلت تناسلی و بیضه‌ها نیاز دارد، پس سطوح پایین این هورمون می‌تواند منجر به اندازه کوچک و نامتناسب آلت تناسلی یا بیضه‌ها در مقایسه با فردی با سطوح عادی تستوسترون شود.

با این حال، عوامل دیگری هم در کاهش اندازه آلت تناسلی یا بیضه‌ها وجود دارند و این مشکل همیشه به دلیل سطوح پایین تستوسترون نیست.

کاهش شمارش سلول‌های خونی

با توجه به مقاله منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، پزشکان سطوح پایین تستوسترون را با افزایش خطر کم‌خونی مرتبط می‌دانند.

زمانی که محققین از ژل‌های تستوسترون در مردان مبتلا به کم‌خونی و سطوح پایین تستوسترون استفاده کردند، بهبود در شمارش سلول‌های خونی را در مقایسه با سایر افرادی که از ژل‌های دارونما استفاده کرده بودند مشاهده کردند. از برخی علایم کم‌خونی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دشواری در تمرکز
  • سرگیجه
  • گرفتگی در پا
  • اختلال در خواب
  • ضربان قلب تند و غیرعادی

بر خلاف زنان که در دوره یائسگی کاهش شدیدی را در سطوح هورمون‌ها تجربه می‌کنند، سطوح تستوسترون در مردان با گذشت زمان و به صورت تدریجی کاهش می‌یابد. با افزایش هر چه بیشتر سن، احتمال کاهش بیش‌از‌حد تستوسترون افزایش می‌یابد.

مردانی که سطوح تستوسترون آنها پایین‌تر از ۳۰۰ ng/dL باشد، احتمالا برخی از علایم تستوسترون پایین را تجربه خواهند کرد. ممکن است در صورت نیاز، پزشک با انجام آزمایش خون و بررسی آن برای شما روش درمانی خاصی را توصیه کرده و همچنین با شما در مورد فواید و خطرات مصرف داروی تستوسترون صحبت خواهد کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.