در این مطلب از مجله ورزشی اکتین بررسی شده است که ژنیکوماستی در بدنسازی چیست، بدنسازان چرا دچار ژنیکوماستی می‌شوند و چگونه می‌توان آن را درمان کرد.

پدیده ژنیکوماستی در بدنسازی یکی از دردسرهایی است که گریبان گیر ورزشکاران این رشته شده و حتی می‌تواند به قیمت ممنوعیت ورزشکار از حضور در مسابقه و یا دست کم نزول چند رتبه‌ای مقام وی تمام شود. ژنیکوماستی یا بزرگی پستان مردان تنها مختص بدنسازان نیست و افراد به دلایل مختلف ممکن است دچار این مشکل شوند اما این پدیده در کسانی که باید براساس زیبایی اندام خود با یک دیگر رقابت کنند اصلا خوشایند نیست و به همین دلیل اگر یک بدنساز ژنیکوماستی داشته باشید به احتمال خیلی زیاد با جریمه داوران مواجه خواهد شد. از رونی کلمن، قهرمان افسانه‌ای 8 دوره مسابقات مستر المپیا گرفته تا خیلی ورزشکارانی که در سطح آماتور مسابقه می‌دهند، ژنیکوماستی را تجربه کرده‌اند و این پدیده یک مشکل بزرگ در جامعه بدنسازی به حساب می‌آید که به همین دلیل، در این مطلب از مجله ورزشی اکتین تصمیم گرفتیم نگاهی بی‌اندازیم به اینکه ژنیکوماستی در بدنسازی چیست، راه های درمان ژنکوماستی کدامند و چگونه می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد؛ با ما همراه باشید.

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی در بدنسازی یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید اما مخصوص این ورزش نیست و ممکن است به دلایل متفاوت، برای افراد مختلف رخ دهد. درواقع، زمانی که نوک سینه مردان دچار پف، تورم شده و ظاهری شبیه به سینه زنانه پیدا کند، ژنیکوماستی رخ داده است.  در این شرایط، قسمت غده‌ای اطراف سینه رشد خواهد کرد که البته ممکن است در برخی موارد با تجمع زیاد چربی در سینه اشتباه گرفته شود.  درحالی که چربی اطراف نوک سینه ممکن است با غده رشد کرده در یک ناحیه قرار گیرد اما درصد بالای چربی بدن هیچ تاثیری بر روی ژنیکوماستی نداشته و ژنیکوماستی حتی در افراد با چربی خیلی کم نیز رخ می‌دهد.

همچنین بخوانید:  فرق پروتئین وی و کازئین در چیست؟

ژنیکوماستی معمولا هیچ آسیب جانبی را به همراه نخواهد داشت اما با توجه به اینکه ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند از لحاظ روحی فرد را دچار ناراحتی کند.

دلیل اصلی ژنیکوماستی به افزایش میزان استروژن نسبت به آندروژن برمی‌گردد(1). در مراحل اولیه، ممکن است که برای درمان ژنیکوماستی به جراحی نیاز نباشد و این پدیده با تنظیم مجدد نسبت بین استروژن و آندروژن درمان شود اما با پیشرفت این شرایط، به احتمال زیاد جراحی تنها راه درمان ژنیکوماستی خواهد بود.

خلاصه این بخش

ژنیکوماستی یک پدیده فیزیکی بدون آسیب است که موجب بزرگ شدن بافت سینه مردان می‌شود. این پدیده در مراحل اول ممکن است با تنظیم تناسب بین استروژن و آندروژن درمان شود اما در صورت تداوم تنها راه درمان آن جراحی خواهد بود.

علائم ژنیکوماستی چیست؟

مطالعات بالینی، اصلی‌ترین علائم ژنیکوماستی را بزرگ شدن بافت اطراف نوک سینه و تشکیل یک توده قابل لمس و کشی که از نوک سینه به اطراف آن گسترش می‌یابد عنوان کرده‌اند. این علائم با رشد خوش خیم غدد لنفاوی سینه نیز همراه خواهد بود.

ژنیکوماستی در بدنسازان

با اینکه میزان دقیق بدنسازانی که به ژنیکوماستی دچار شده‌اند در دسترس نیست اما یک مطالعه از سال 1980 تا 2013 مدعی شده است که در ایالات متحده آمریکا، 1574 بدنساز برای معالجه ژنیکوماستی خود عمل جراحی انجام داده‌اند(3). یک مطالعه دیگر نیز مدعی شده است که بین ۳۰ الی ۴۰ درصد از کل مردان ژنیکوماستی را تجربه‌ کرده‌اند(2). در مجموع، نمی‌توان گفت که ژنیکوماستی چیزی است که بیشتر بدنسازان آن را تجربه می‌کنند اما این پدیده در بین بدنسازانی که از استروئید‌های آنابولیک استفاده می‌کنند بیشتر متداول بوده و کمتر دیده می‌شود که بدنسازان نجرال به ژنیکوماستی مبتلا شود.

دلیل ژنیکوماستی در بدنسازان چیست؟

مطالعات، علل زیادی را برای ژنیکوماستی عنوان می‌کنند که یکی از آن‌ها استفاده از انواع داروهای نیاز به نسخه است(4). در میان این داروها، استروئید‌های آنابولیک نظیر مشتقات تستوسترون، بیشترین نقش را دارد. ژنیکوماستی، به دلیل تلاش بدن برای حذف تستوسترون در جریان خون رخ می‌دهد. یکی از هورمون‌های تجزیه تستوسترون در بدن استرادیول نام دارد که نوعی از هورمون استروژن است که سبب ظهور خصوصیات جانبی زنانه می‌شود. مردانی که هورمون استرادیول در آن‌ها بالا است معمولا با بزرگی بافت سینه مواجه خواهند شد.

خلاصه این بخش

ژنیکوماستی در بین بدنسازانی که از استروئید استفاده می‌کنند بیشتر متداول است اما نرخ دقیق آن کاملا مشخص نیست. این پدیده معمولا به دلیل تلاش بدن برای کاهش سطوح تستوسترون رخ می‌دهد.

 

درمان ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی به درجه پیشرفت آن و سطح بزرگ شدن بافت سینه مربوط خواهد بود اما زمانی که ژنیکوماستی در ظاهر کاملا مشخص شود دیگر به سطحی رسیده که تنها راه برای درمان آن جراحی خواهد بود. در مجموع، معمولا نتیجه جراحی در اکثریت قریب به اتفاق موفقیت آمیز خواهد بود و براساس یک مطالعه، 98 درصد بدنسازان از عمل جراحی خود رضایت داشته‌ند(5).

مکمل‌های موثر برای درمان ژنیکوماستی

ممکن است برخی از مکمل‌ها‌ برای درمان ژنیکوماستی در بدنسازی مفید باشند اما تنها به شرطی که ژنیکوماستی چندان شکل نگرفته باشد و در سطحی باشد که از نظر ظاهری مشخص نباشد. این مکمل‌ها از طریق افزایش متابولیسم استروژن می‌توانند برای درمان ژنیکوماستی در بدنسازی مفید باشند و از بروز آن پیشگیری کنند. از جمله مکمل‌های درمان ژنیکوماستی در بدنسازی عبارتند از:

  • ایندول-۳-کاربینول
  • عصاره قارچ سفید دکمه‌ای
  • مکونا پرورینز
  • کولین
  • ویتامین E

در زمان نگارش این مقاله، مطالعات بسیار کمی برای تایید تاثیرگذاری مکمل‌های بالا بر روی ژنیکوماستی ناشی از استفاده از استروئید‌های آنابولیک انجام شده است و نتایج قوی برای تایید تاثیر آن‌ها وجود ندارد.

تاثیر ژنیکوماستی در موفقیت بدنسازان

ژنیکوماستی در بدنسازی یک ایراد به حساب می‌آید و بهتر است که بدنسازان در اولین فرصتی که می‌توانند ژنیکوماستی خود را درمان کنند. در صورتی که ژنیکوماستی خیلی شدید باشد ممکن است حتی باعث شود که ورزشکار اجازه حضور روی استیج را پیدا نکند. در واقع، ژنیکوماستی یک مشکل و امتیاز منفی در مسابقات بدنسازی به حساب می‌آید می‌تواند هر داوری را قانع سازد که ورزشکار دارای ژنیکوماستی را با امتیاز منفی جریمه کند. اما با این حال، ورزشکاران زیادی توانسته‌اند علیرغم داشتن ژنیکوماستی مقاوم قهرمانی به دست آورند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قهرمانی رونی کلمنه بزرگ در مستر المپیا 1980 اشاره کرد.

کلام آخر

ژنیکوماستی یک پدیده بالینی است که مردان زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ژنیکوماستی در بدنسازی به دلیل استفاده ورزشکاران این رشته ورزشی از استروئید‌های آنابولیک رخ می‌دهد. ژنیکوماستی برای سلامتی خطرناک نیست اما زیبایی ظاهری یک بدنساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی ممکن است به قیمت حذف شدن او از مسابقات تمام شود. در مراحل اولیه، ممکن است که ژنیکوماستی با تنظیم تعادل هورمون‌ها برطرف شود اما زمانی که پیشرفت کند و در ظاهر مشخص شود تنها راه درمان آن عمل جراحی زیبایی خواهد بود.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.