در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا استفاده از کمربند بدنسازی ایده خوبی است یا خیر.

اگر شما به صورت مرتب به باشگاه می‌روید حتما با کمربندهای مخصوص وزنه زدن آشنایی دارید چرا که امروزه استفاده کردن از کمربند به یک کار رایج در باشگاه‌ها تبدیل شده است. درواقع، اگر شما یکی از ورزشکارانی باشید که به جا به جا کردن وزنه‌های سنگین علاقه دارند احتمالا کمربند بدنسازی  ویژه خود را دارید. بسیاری از افراد بر این باور هستند که این کمربندها در هنگام وزنه زدن باعث می شوند که قسمت پایینی پشت و کمر آن ها در ایمنی بیشتری قرار بگیرد. بسیاری هم معتقدند که بستن کمربند در هنگام زدن وزنه‌ای نزدیک به حداکثر توان ایده خوبی است زیرا حتی اگر کمربند باعث ایمنی بیشتر پشت و کمر شما هم نشود، از نظر روانی یک تکیه گاه ویژه برای شما فراهم می آورد.

با این حال، خیلی از افراد احساس می کنند که بستن کمربند در هنگام وزنه زدن بیشر از مفید بودن مضر است. این افراد ادعا می‌کنند که بستن کمربند باعث مشکلاتی در کنترل و استحکام عظلات مرکزی ما می‌شود. بنابراین در مورد بستن کمربند در هنگام تمرین با دو دیدگاه مختلف روبه رو هستیم. اما کدام یک از این دیدگاه‌ها درست است؟  بستن کمربند بدنسازی در باشگاه به خیلی‌ها کمک می کند اما برای برخی نیز مضر است. بنابراین شرایط فردی هر نفر مشخص می‌سازد که آیا باید از کمربند بدنسازی استفاده کند یا خیر.

تاثیر کمربند بدنسازی

تحقیقات نشان می‌دهند که بستن کمربند به شما کمک می‌کند تا در انجام حرکات اسکوات و ددلیفت نیروی بیشتری تولید کنید. این مسئله یعنی بالا رفتن مقدار وزنه در یک تکرار بیشینه و همچنین بالا رفتن تکرار‌ها در یک وزنه ثابت که به مرور زمان به رشد بهتر عضلات و افزایش قدرت ختم می‌شود[1، 2].

همچنین بخوانید:  ناشتا آب نوشیدن؛ خوب یا بد؟

بر اساس  نظر دکتر استوارت مک گیل، کسی که به عنوان یک چهره برجسته در زمینه بیومکانیک ستون فقرات شناخته می شود، در هنگام انحنا ستون فقرات (خم شدن) کمربند بدنسازی می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشکار شود.

به بیان دیگر، بر اساس نظر دکتر مک گیل، بستن کمربند بدنسازی تنها زمانی موجب بهبود عملکرد می شود که تمریناتی مانند اسکوات با ددلیفت با فرم نا صحیح انجام شوند (در این حرکات ستون مهره‌های شما باید در حالت طبیعی باقی مانده و هرگز خم نشود).

اما حتما قضیه چیزی بیشتر از این است چرا  که ما بسیاری از ورزشکاران قدرتی را می‌شناسیم که به خوبی با فرم درست حرکات آشنایی دارند اما از کمربند برای بهبود عملکرد خود استفاده می کنند. بنابراین، با احترام به نظر دکتر مک گیل باید بگوییم که کمربند‌های بدنسازی باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می‌شوند؛ صرف نظر از اینکه حرکت را در فرم صحیح اجرا کنند یا فرم نا‌صحیح.

بستن-کمربند-بدنسازی

زمانی که شما از کمربند در هنگام وزنه زدن استفاده می‌کنید، شکم خود را آن فشار داده و این کار سبب افزایش فشار درون شکمی می‌شود. در نتیجه، افزایش فشار درون شکمی باعث تثبیت ستون فقرات می‌شود و این مسئله با ساختن یک وضعیت مکانیکی بهتر باعث بهبود عملکرد می‌شود. البته این بدان معنا نیست که کمربند بدنسازی می تواند از آسیب دیدن شما جلوگیری کند؛ حتی اگر شما یک کمربند قطور را به دور شکم خود ببندید ولی بازهم حرکات را با فرم ناصحیح انجام دهید دچار آسیب می‌شوید.

چه زمانی از کمربند استفاده نکنیم؟

همانطور که عنوان شد کمربند بدنسازی برای برخی از افراد مضر بوده و استفاده از آن به شرایط فردی هر ورزشکار بستگی دارد. اگر جزء بدنسازان قدرتی و پاور لیفتر‌ها نیستید و رکورد وزنه ‌هایتان برای شما اهمیتی ندارد می‌توانید حرکات خود را بدون کمربند انجام دهید. همچنین اگر دچار فشار خون بالا و فتق هستید از بستن کمربند خودداری کنید زیرا افزایش فشار درون شکمی باعث تشدید این بیماری‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید:  تاثیر زمان تحت تنش بر رشد عضله

کمربندهای بدنسازی همچنین با اینکه فعالیت عضلات مرکزی مانند عضلات بیرونی شکم را افزایش می‌دهند اما همچنین باعث کاهش فعالیت عضلات راست کننده ستون فقرات می‌شوند. بنابراین به مرور زمان با عادت به استفاده از کمربند ممکن است عضلات راست کننده ستون فقرات شما به اندازه ای که باید قوی نشوند و همانطور که می‌دانید ضعف در این عضلات از اصلی ترین دلایل آسیب دیدگی در نواحی کمر و پشت است.

آنچه باید از این مطلب به یاد بماند

کمربندهای بدنسازی ابزاری مفید هستند که می‌توانید از آن ها برای بهبود عملکرد تمرین خود استفاده کنید. بستن کمربند به هیچ عنوان جایگزین فرم صحیح حرکات نبوده و نمی‌تواند خطر آسیب را در شما کاهش دهد بلکه با افزایش فشار درون شکمی باعث می‌شود تا در حرکاتی مانند اسکوات و ددلیفت وزنه بیشتری را جابه جا کنید. توصیه ما این است که بدن خود را به کمربند بدنسازی عادت نداده و اگر می‌توانید بدون آن به تمرینات خود ادامه دهید. اما اگر یک بدنساز قدرتی هستید برای تکرارهای خیلی سنگین خود از کمربند بهره بگیرید و در تکرار‌های سبک تر به سراغ آن نروید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.