در این مقاله از نگاه علمی به تاثیر خود ارضایی در بدنسازی پرداخته شده است و بررسی شده است که خودارضایی در بدنسازی مضر است یا خیر.

بعضی از ورزشکاران و بدنساز‌ها بر این باورند که خود ارضایی یا همان استمناء بر روی عملکرد آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد درحالی که  برخی دیگر نیز عقیده دارند که خود ارضایی در این امر مفید است. به طور کلی، تحقیقات درباره ارتباط خود ارضایی و عملکرد ورزشی محدود بوده و نمی‌توان با تکیه بر شواده علمی فهمید که حق با کدام گروه است.

با این حال، روابطی بین فعالیت جنسی، سطح هورمون‌ها و حالت کلی (انگیزه) فرد وجود دارند که از نظر علمی ثابت شده‌اند. اما اینکه چگونه حالت کلی یک فرد می‌تواند بر روی فعالیت‌هایی مانند وزنه زدن در باشگاه تاثیر بگذارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بنابراین در این مطلب قصد داریم تا نقش برخی از هورمون‌های مرتبط در این زمینه و یافته‌های تحقیقاتی در مورد آن‌ها را مورد بررسی قرار داهیم. در ادامه با مجله ورزشی اکتین همراه باشید.

چرا تصور می‌شود که رابطه جنسی یا خودارضایی می‌تواند مضر باشد؟

به خوبی ثابت شده است که تستوسترون با افزایش سنتز پروتئین عضلات به عضله سازی کمک می‌کند. (1).

تستوسترون همچنین سطوح هورمون رشد را افزایش می‌دهد که در واکنش بدن شما نسبت به تمرین کردن ترشح می‌شود.

همچنین بخوانید:  ۸ غذا برای افزایش تستوسترون بدن

سطوح تستوسترون در طول فعالیت جنسی و خود ارضایی افزایش یافته و مجددا پس از ارگاسم با افت همراه می‌شوند. بنابراین این مسئله که تصور می‌شود فعالیت جنسی و خودارضایی می‌توانند بر روی عملکرد ورزشی تاثیر بگذارد زیاد نمی‌تواند باعث تعجب باشد.

اما این نوسانات آن‌قدر جدی نیستند که بتوانند بر روی هیچ فعالیتی تاثیر بگذارند زیرا سطوح تستوسترون بدن شما با گذشت چند دقیقه از پایان فعالیت جنسی دوباره عادی خواهند شد(2).

تاثیر-خود-ارضایی-در-بدنسازی

آیا کنترل غریزه جنسی سبب پیشرفت خواهد شد؟

تاکنون هیچ شواهد بالینی‌ای نشان نداده‌اند که کنترل غریزه جنسی و خودداری از خود ارضایی می‌تواند بر روی عملکرد ورزشی انسان تاثیر مثبت داشته باشد. البته برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کنترل غریزه جنسی می‌تواند موقتا باعث افزایش سطوح تستوسترون بدن شود اما هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که این افزایش موقت تستوسترون می‌تواند به بهبود و یا افت کیفیت عملکرد شما در باشگاه کمک کند یا خیر(3).

آیا خود ارضایی در بدنسازی و روی عملکرد ورزشی تاثیر مثبت دارد؟

یک مطالعه انجام شده بر روی 21 مرد و زن ورزشکار در طی سه هفته نشان داد که هورمون‌های آزاد شده در هنگام ارگاسم می‌توانند تاثیراتی مثبت بر روی عملکرد ورزشی بگذارند.

در لیست زیر می‌توانید این هورمون‌ها و اثرات آن‌ها را مشاهده کنید:

  • دوپامین: این انتقال دهنده عصبی، ترشح هورمون‌هایی که بر روی احساسات، حرکت، لذت و درد تاثیر می‌گذارند را کنترل می‌کند. این هورمون همچنین به تصمیم گیری و انگیزه فرد نیز کمک می‌کند (4).
  • نوراپی ‌نفرین: این ماده شیمیایی برانگیخنگی و هوشیاری را افزایش می‌دهد. همچنین جریان خون به عضلات اسکلتی را افزایش داده و باعث آزاد شدن قند خون از ذخایر انرژی می شود.
  • اکسی‌توسین: این هورمون حس‌های خوش بینی، اعتماد، و اعتماد به نفس را شامل شده و به برقراری ارتباط با دیگران کمک می‌کند. اکسی‌توسین همچنین به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند(5).
  • پرولاکتین: باعث لذت بردن از رابطه جنسی شده، همچنین سیستم ایمنی را تنظیم و به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.
  • سروتونین: هورمون ماده شیمیایی سرخوشی است که باعث بهبود حالت کلی فرد می‌شود. سروتونین همچنین یک فاکتور رشد برای برخی از سلول‌ها نیر به حساب می‌آید.
  • وازوپرسین: این هورمون آب موجود در بدن را تنظیم کرده، حافظه را بهبود می‌بخشد و باعث توجه شما به جزئیات می‌شود.
همچنین بخوانید:  همه چیز درباره‌ی ژنیکوماستی در بدنسازی

مسلما ترکیبی از هورمون‌های بالا باعث خواهد شد تا شما در هنگام تمرین در حالت بهتری قرار بگیرید و انگیزه بیشتری داشته باشید. مطالعه مورد نظر همچنین اشاره کرد که ترکیب این مواد شیمیایی می‌تواند ترشح یک فرستنده درد مخصوص را تا 24 ساعت متوقف کند. این مسئله نیز ممکن است باعث کاهش خستگی یا درد عضلانی شود.

کلام آخر

به طور کلی شانس تاثیرات مثبت فعالیت جنسی و خود ارضایی در بدنسازی و عملکرد ورزشی بیشتر از تاثیرات منفی است اما این مسئله می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

بنابراین اگر احساس می‌کنید که خود ارضایی باعث بهبود عملکرد ورزشی شما می‌شود، احتمالا اینگونه است. اگر هم احساس می‌کنید‌ که خود ارضایی باعث اثرات منفی بر عملکرد ورزشی شما می‌شود، احتمالا باز هم حق با شما است.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید. مجله ورزشی علم بدن آماده است تا با ارائه مقالات به روز و علمی به سوالات شما پاسخ دهد.


5 نظر

  • ALi, 1401/05/18 @ 18:35 پاسخ

    بابت تفسیر علمیتون ممنون.

  • محسن, 1401/05/18 @ 18:37 پاسخ

    سلام وقت بخیر ممنون بابت مقاله خوبتون.
    من ماهی 4 الی 5 بار خودارضایی می‌کنم. آیا این مسئله می‌تونه رو روند عضله سازیم تاثیر منفی بزاره؟

  • ..., 1402/04/17 @ 14:12 پاسخ

    سلام آیا هفته ای یک بار خودارضایی تأثیر زیادی در بدن سازی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.