در این مقاله بررسی شده است که آیا قهوه حاوی کربوهیدرات بوده و همچنین به میزان کربوهیدرات موجود در انواع مختلف قهوه اشاره شده است.

بدون تردید خواندن عبارات “عطری دلنشین”، “طعمی قوی” و “کافئین” شمار را به یاد قهوه که یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های محبوب دنیا است خواهد انداخت. اما در صورت پیروی از یک رژيم غذایی خاص، آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که مصرف قهوه چه تاثیری بر مقدار کربوهیدرات‌های مصرفی شما در روز دارد؟ اگر بخواهیم کوتاه پاسخ بدهیم: باید بگوییم بستگی به مواردی دارد زیرا مقدار کربوهیدرات موجود در انواع قهوه می‌تواند از “صفر” تا “بسیار زیاد” متغیر باشد. از همین رو، در ادامه این مطلب از مجله ورزشی اکتین بررسی خواهیم کرد که کدام انواع قهوه چه میزان کربوهیدرات را شامل می‌شوند؛ با ما همراه باشید.

کربوهیدرات موجود در انواع قهوه

همانطور که عنوان شد، میزان کربوهیدرات قهوه می‌تواند بسته به انواع مختلف آن از صفر تا بسیار زیاد متفاوت باشد. در ادامه کربوهیدرات موجود در انواع قهوه را مشاهده می‌کنید:

قهوه سیاه و اسپرسو

قهوه ساده و اسپروسو تقریبا “بدون کربوهیدرات” هستند. همچنین نوشیدنی آمریکانو (ترکیبی از اسپرسو و آب جوش) هم فارغ از این قاعده نیست. یک سهم (۳۵۵ میلی‌لیتر) از قهوه سیاه کمتر از ۱ گرم کربوهیدرات دارد. این در حالی است که ۳۰ میلی‌لیتر اسپرسو تنها ۰.۵ گرم کربوهیدرات دارد. [۱، ۲]

مقدار کافئین موجود در یک نوع نوشیدنی بر روی مقدار کربوهیدرات آن تاثیری ندارد. [۳، ۴]

چکیده مطالب

هر سهم از قهوه سیاه و اسپرسو حاوی کمتر از ۱ گرم کربوهیدرات است. همچنین مقدار کافئین موجود در یک نوشیدنی تاثیری بر روی مقدار کربوهیدرات آن ندارد.

مقدار کربوهیدرات موجود در انواع نوشیدنی قهوه

نوشیدنی‌هایی که تنها حاوی اسپرسو و آب جوش باشند، کربوهیدراتی ندارند.

با این حال، در مواردی که نوشیدنی حاوی محتویات دیگری مانند شیر یا شربت طعم‌دهنده باشد می‌توان گفت که از منابع حاوی کربوهیدرات است.

اکثر نوشیدنی‌های قهوه دارای ترکیبات مختلفی بوده که به صورت مستقیم بر روی مقدار کربوهیدرات اثر می‌گذارد. برای مثال، شیر پرچرب بیشتر از شیر بادام کربوهیدرات دارد.

در ادامه تعدادی از نوشیدنی‌های محبوب و مقدار کربوهیدرات هر کدام را مشاهده می‌کنید:

  • Café au lait (همان لاته اما بدون فوم و حاوی قهوه سیاه و شیر بخار‌داده‌شده با نسبت مساوی): در صورتی که این نوشیدنی حاوی ۱۲۰ میلی‌لیتر شیر پرچرب باشد، دارای ۶ گرم کربوهیدرات خواهد بود. اما اگر با شیر بادام تهیه شود تنها ۱ گرم کربوهیدرات خواهد داشت. [۵، ۶]
  • کاپوچینو (اسپرسو، شیر و فوم با نسبت مساوی): ۴۸۰ میلی‌گرم از کاپوچینو که حاوی شیر ۲ درصد چربی باشد، ۱۲ گرم کربوهیدرات خواهد داشت.
  • لاته (اسپرسو و شیر با نسبت ۱ به ۳): این نوشیدنی به دلیل داشتن مقادیر بیشتر شیر، کربوهیدرات بیشتری دارد. همچنین با افزودن ۳۰ میلی‌لیتر شربت شیرین‌کننده به آن، ۲۴ گرم دیگر از کربوهیدارت‌ها هم به این مقدار اضافه می‌شود.
  • فلت وایت (اسپرسو، شیر و فوم با نسبت ۱:۳:۲): مقدار شیر موجود در این نوشیدنی تقریبا با لاته برابر بوده و به همین دلیل مقدار کربوهیدرات برابری خواهد داشت.
  • موکاچینو (کاپوچینو حاوی شکلات): همچنین با نام «کافه موکا» هم شناخته شده که از شیر و شکلات شیرین تهیه می‌شود. ۴۸۰ میلی‌لیتر از این نوشیدنی که حاوی شیر ۲ درصد چرب باشد حدودا ۴۴ گرم کربوهیدرات خواهد داشت.
همچنین بخوانید:  کرب سایکلینگ چیست؟

همچنین در اکثر کافی‌شاپ‌ها،‌ این نوشیدنی‌ها به همراه خامه سرو می‌شوند. افزودن تنها ۶ گرم خامه می‌تواند ۱ گرم کربوهیدرات به نوشیدنی شما اضافه کند. [۷]

همانطور که مشاهده می‌کنید، مقدار کربوهیدرات موجود در نوشیدنی‌ها می‌تواند به طرز چشمگیری متغیر باشد.

چکیده مطالب

اکثر نوشیدنی‌های محبوب دارای محتویاتی هستند که باعث افزایش مقدار کربوهیدرات آن‌ها می‌شود. از این محتویات می‌توان به شیر، خامه و شربت‌های شیرین‌کننده اشاره کرد.

چگونه قهوه خود را کم‌کربوهیدرات کنیم؟

در صورتی که از یک رژیم کم‌کربوهیدرات پیروی می‌کنید، احتمالا برایتان جالب است بدانید که چگونه می‌توان مقدار کربوهیدرات دریافتی از نوشیدنی‌های قهوه را کم کرد.

بسیاری از رژيم‌های کم‌کربوهیدرات توصیه می‌کنند که در صورت مصرف ۲۰۰۰ کالری در روز، باید حداثر ۱۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف کرد. [۸]

در صورت پایبندی به این نوع رژیم هم می‌توانید به کافی‌شاپ رفته و با استفاده از ترفند‌های زیر از نوشیدن یک قهوه لذت ببرید:

  • مقدار را کاهش دهید: نوشیدنی خود را با مقدار شیر کمتر یا اندازه کوچک‌تر سفارش دهید.
  • از افزودنی‌های پرکربوهیدرات استفاده نکنید: خامه و شربت‌های شیرین‌کننده از این موارد هستند.
  • نوع بدون شکر را سفارش دهید: نوشیدنی‌ها را به همراه شربت‌های بدون شکر که کربوهیدرات‌های کمتری دارند سفارش دهید.
  • خودتان دست‌به‌کار شوید: با سفارش دادن قهوه سیاه و شیر به صورت جداگانه، مقدار دلخواه از شیر را به قهوه خود اضافه کنید.
  • از سایر شیر‌ها استفاده کنید: می‌توانید از شیر سویا، بادام یا نارگیل استفاده کنید که حاوی کربوهیدرات بسیار کمتری هستند. [۹، ۱۰]
چکیده مطالب

با ایجاد تغییراتی در نوشیدنی‌ها می‌توانید مقدار کربوهیدرات موجود در آنها را کاهش دهید. از نکات نوشته‌شده در بالا استفاده کنید. می‌توانید اندازه نوشیدنی را کاهش داده یا از مصرف خامه و شربت شیرین‌کننده پرهیز نمایید.

آنچه باید از این مطلب به یاد بماند

قهوه سیاه و اسپرسو تقریبا هیچ کربوهیدراتی ندارند. شاید بتوان گفت که این مقدار نهایتا به کمتر از ۱ گرم در هر نوشیدنی برسد.

با این حال، افزودن سایر مواد به قهوه می‌تواند باعث افزایش شدید مقدار کربوهیدرات آن شود.

خوشبختانه حتی اگر یک رژیم کم‌کربوهیدرات هم داشته باشید، باز می‌توانید از نوشیدن یک لاته، کاپوچینو یا موکا لذت ببرید.

تنها کافیست که از باریستا بخواهید تا تغییراتی ساده را بر روی نوشیدنی شما انجام دهد.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. می‌توانید سوالات خود در زمینه علم بدنسازی را با در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا با ارائه مقالات معتبر علمی به آن‌ها پاسخ دهیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.