جو یکی از سالم ترین دانه‌های  غلات روی زمین است و در این مطلب از مجله ورزشی اکتین به ۹ مورد از خواص جو برای سلامتی اشاره شده است.


جو یک دانه کامل بدون  گلوتن است که منبعی عالی از ویتامین های مهم، املاح معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان به حساب می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از انواع جو در رژیم غذایی تاثیر بسیاری بر روی سلامتی دارد از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش وزن، کاهش قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی اشاره کرد. در این مطلب از مجله ورزشی اکتین قصد داریم تا ۹ تاثیر شگفت انگیز جو بر روی سلامت بدن را معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

ارزش غذایی جو و خواص جو برای سلامتی

جو منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات و فیبر است. این ماده غذایی همچنین حاوی فیبر بسیار قدرتمندی به نام بتا گلوکان است و پروتیین و چربی بالاتری نسبت به سایر غلات دارد. یک فنجان (۷۸ گرم) از جو حاوی املاح بسیار مفیدی است که در جدول زیر مشاهده می‌کنید. همچنین در یک فنجان جو ۵۱ گرم کربوهیدرات، ۱۳ گرم پروتیین، ۵ گرم چربی و ۸ گرم فیبر وجود دارد. این ترکیبات، جو را در بین غذاهایی با ارزش بسیار بالا قرار می‌دهند.

همچنین بخوانید:  هر آنچه لازم است در مورد اسیدهای چرب امگا3 بدانید
ماده معدنی نیاز روزانه
منگنز 191% RDI
فسفر 41% RDI
منیزیم 34% RDI
مس 24% RDI
آهن 20% RDI
روی 20% RDI
فولات (B9) 11% RDI
تیامین (B1) 39% RDI
پنتوتنیک اسید (B5) 10% RDI

فرقی نمی‌کند که کدام یک از انواع جو را مصرف کنید و انتخاب شما هر مدل از جو که باشد، از این 9 مورد از خواص جو برای سلامتی بهره‌مند خواهید شد:

جو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است‎

جو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد مفید دیگری به نام پلی فنول است. جو حاوی مقادیر زیادی از آونانترامید (Avenanthramides) است. آونانترامید باعث کاهش فشار خون از طریق افزایش تولید نوعی گاز به نام نیتریک اکسید در بدن میشود. تولید این گاز باعث گشادتر شدن رگها و گردش خون بهتر شده و با خواص ضد التهاب و ضد خارش همراه خواهد بود.

جو حاوی یک فیبر محلول به نام بتا گلوکان است

جو حاوی مقادیر زیادی از یک نوع فیبر محلول به نام بتا گلوکان است. این فیبر در آب حل شده و یک محلول ژل مانند در روده تولید می‌کند.  کاهش LDL  یا همان کلسترول بد و سطوح کلی کلسترول بدن، کاهش قند خون، احساس سیری و افزایش رشد باکتری های مفید در سیستم گوارش از جمله خواص این نوع فیبر به شمار می‌روند.

جو باعث کاهش سطوح کلسترول می‌شود

جو باعث کاهش خطر بیماری های قلبی از طریق کاهش سطوح کلسترول بدن میشود. همچنین از کلسترول LDL در مقابل اکسیده شدن محافظت میکند.

باعث کنترل قند خون می‌شود

کنترل قند خون یکی دیگر از خواص جو برای سلامتی بوده و این ماده غذایی به دلیل داشتن بتا گلوکان باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین در بدن شده و به بدین ترتیب می‌تواند در کاهش سطوح قند خون موثر باشد.

همچنین بخوانید:  پروتئین سویا؛ خوب یا بد؟

جو احساس سیری زیادی به شما میدهد و در کاهش وزن موثر است

جو باعث کاهش وزن از طریق دادن احساس سیری به شما میشود. دلیل این احساس این است که جو باعث کاهش سرعت خالی شدن معده می‌شود و همچنین میزان تولید هورمون سیری را افزایش می‌دهد.

در محافظت از پوست بسیار موثر است

جو در طی سالیان بسیاری در درمان خشکی و خارش پوست مورد استفاده قرار گرفته است و می‌تواند علایم بسیاری از بیماری های پوستی از جمله اگزما را کاهش دهد.

جو می‌تواند در کاهش خطر ابتلا کودکان به آسم موثر باشد

برخی مطالعات توصیه می‌کنند که از جو می‌توان در جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم در نوزادان استفاده کرد.

جو باعث از بین رفتن یبوست میشود

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از سبوس جو توسط افراد سالمند باعث کاهش یبوست میشود.

این بود 9 مورد از خواص جو برای سلامتی که توسط مجله ورزشی اکتین خدمت شما ارائه شد. نظر شما در مورد مصرف جو چیست؟ آیا این ماده غذایی به صورت مرتب در رژیم غذایی شما قرار دارد؟ می‌توانید دیدگاه خود را در این رابطه با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.