۶۰ درصد وزن بدن شما را آب تشکیل می‌دهد. آب برای هر یک از سلول‌های بدن شما نقشی حیاتی دارد. تحقیقات جدید نشان داده است دانشجویانی که در جلسه امتحان به همراه خود بطری آب آورده بودند به طور متوسط نمره بالاتری نسبت به بقیه کسب کردند.

متاسفانه محققین به دنبال این نبودند که ببیند آیا واقعاً دانشجویان آبی که همراه خود داشتند را نوشیدند یا خیر، اما این فرضیه را مطرح کردند که نوشیدن آب می‌تواند باعث افزایش قدرت تفکر شود و همچنین از سطح استرس دانشجویان بکاهد و به همین دلیل این دانشجویان به نسبت بقیه نتایج بهتری کسب کردند.

تحقیقات دیگری نشان داد که نوشیدن به اندازه و به موقع آب باعث حفظ قدرت حافظه، کاهش بی‌حوصلگی و افزایش انگیزه میشود، به همین دلیل قادر خواهید بود مسایل و مشکلات را آسان تر حل کنید.

نوشیدن آب نه تنها تاثیر مثبتی روی عملکرد مغز شما دارد، بلکه فواید بیشتری هم دارد:

آب به جلوگیری از خشکی دهان کمک میکند

آب به حفظ رطوبت حلق و لب های شما کمک میکند، و باعث میشود تا در دهان خود احساس خشکی نکنید.

در صورت خشک بودن دهان، ممکن است نفس شما بوی نامطبوعی بدهد و همچنین طعم ناخوشایندی را در دهان خود حس کنید.

همچنین بخوانید:  ۵ فایده مهم مصرف اسید‌های آمینه شاخه‌دار (BCAAs)

 

آب سلامت سیستم قلبی-عروقی را بهبود میبخشد

کم آبی باعث کاهش حجم خون بدن شما میشود، و به همین دلیل قلب شما باید سخت تر کار کند تا اکسیژن کافی به سلول های شما برسد. در نتیجه فعالیت روزانه شما سخت تر خواهد شد.

 

آب به خنک شدن بدن کمک میکند

بدن شما با گشاد کردن رگ هایی که به سطح پوست نزدیک تر هستند به آزاد کردن گرما از بدن کمک میکند (به همین دلیل در حین فعالیت های فیزیکی شدید صورت شما قرمز میشود) که باعث افزایش جریان خون میشود. وقتی شما به میزان کافی آب ننوشید، دمای محیط باید به مقدار قابل توجهی بالاتر باشد تا رگهای شما گشادتر شود و به همین دلیل احساس گرمای بیشتری خواهید کرد.

آب به عضلات و مفاصل کمک میکند تا بهتر کار کنند

زمانی که میزان آب بدن شما در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، سلولهای عضلانی شما بهتر به جذب مواد مغذی میپردازند، مواد زائد بهتر دفع میشود و در نتیجه فعالیت بهتری خواهید داشت. همچنین آب نقشی اساسی در روانکاری مفاصل ایفا میکند.

بر خلاف باور عموم، گرفتگی عضلانی ارتباطی با کم آبی بدن ندارد. دلیل گرفتگی عضلات فعالیت بیش از حد و خستگی عضله است.

آب باعث حفظ انعطاف پذیری پوست میشود

زمانی که شخص دجار کم آبی شدید باشد، پوست حالت کشسانی خود را تا حد زیادی از دست میدهد. این عارضه با “خشکی پوست” تفاوت دارد.

“خشکی پوست” به دلیل استفاده از صابون، آب داغ و در معرض هوای خشک قرار گرفتن ایجاد میشود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نوشیدن مقادیر زیاد آب کمکی به جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست نمیکند.

همچنین بخوانید:  روز تقلب یا وعده تقلب در رژیم؟

آب بدن شما را تمیز میکند

کلیه های شما برای جمع آوری مواد زائد از خون و خارج کردن آنها از طریق ادرار به آب نیاز دارند. نوشیدن آب به پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری و ابتلا به سنگ کلیه کمک میکند. اگر بدن دچار کم آبی بسیار شدید باشد، فعالیت کلیه ها ممکن است متوقف شود.


1 نظر

  • حسین, 1400/12/05 @ 17:00 پاسخ

    بسیار مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.